Børn har brug for voksne
En af hovedpointerne hos Chandra Ghosh Ippen er, at børn har brug for voksne til at bearbejde det, de har oplevet.
– Et lille barn skal ikke bære rundt på de her historier alene. De har brug for voksne til at hjælpe dem med at bære deres historier, understreger hun.
Børn bliver ofte lettede, når de finder et tilgængeligt sind i form af en voksen, de kan betro sig til, fortæller Chandra Ghosh Ippen. Det er med til at løfte byrden fra deres skuldre. Samtidig signalerer det, at det de har oplevet, er noget man kan tale om.
– Det, der kan deles, er til at leve med, siger hun og citerer det berømte udsagn fra den amerikanske professor i psykologi Daniel J. Siegel.
Lyt til det, der er svært
Et tilgængeligt sind handler ifølge Chandra Ghosh Ippen først og fremmest om at forstå, at der ofte er en mening med det, børn gør. Det handler om at lytte til, hvad barnet forsøger at fortælle uden at putte sine egne tanker eller domme ned over det.
– Kunsten er ikke at ville fixe det for tidligt, men først og fremmest lytte og anerkende barnets historie, siger hun.
Det bekræfter Marie, som er børnepædagog i Børnetræet – Kvindehjemmets tilbud til børn – og har arbejdet med voldsudsatte børn og mødre i mere end 20 år. Hun supplerer, at det som fagperson ofte er vigtigt at minde sig selv og hinanden om, at det er barnets ord og historie, der skal frem i lyset. Det gælder også i samarbejdet med kommunerne.
– Voksne er tit gode til at formulere, hvordan børn har det. Børn derimod tier ofte stille. Men derfor skal vi stadigvæk huske, at børn har deres egen stemme, og at de godt kan udtrykke den under de rette rammer, siger hun.
Når mening går tabt
Når voksne overværer et barns adfærd, kommer de ofte til at læse barnets ord og handlinger ud fra det, de selv er optaget af, mener Chandra Ghosh Ippen.
– En voksen bliver ofte trigget af det, barnet gør, og meningen med barnets handlinger kan derfor gå tabt, forklarer hun og giver følgende eksempel fra en af hendes terapisessioner:
En dreng leger voldsomt med nogle dukker. Han slår dem mod hinanden, mens hans mor overværer det. Moren har været udsat for vold af drengens far.
– Moren udbryder fortvivlet ‘Åh nej, han er ligesom sin far. Han er så voldelig. Han kommer til at skade nogen, når han bliver ældre,’ fortæller Chandra Ghosh Ippen og fortsætter:
– Moren har et ønske om aldrig mere at se vold. Og barnet har på den anden side brug for at vise sin mor, hvad han har oplevet, og hvordan han har det. Det er to konkurrerende agendaer.