Det arbejder vi for
At kvinder og børn kommer fri af følgevirkningerne af at have levet med vold og fremadrettet vælger et liv fri for vold.
Medvirke til at skabe et samfund fri for vold mod kvinder og børn. Vold er aldrig acceptabelt, kan aldrig retfærdiggøres, og alle har ret til et liv uden vold.
At have et samfundsmæssigt perspektiv på volden og synliggøre de bagvedliggende faktorer, der betinger mænds vold mod kvinder og børn.
Tilgang og værdigrundlag
Vi lægger vægt på at modtage kvinder og børn i en varm, rummelig og tillidsvækkende atmosfære og i indbydende fysiske rammer. Anerkendelse er et nøgleord, og vi bestræber os på at have en respektfuld og ikke-bebrejdende tilgang til kvinder og børn. Med udgangspunkt i den narrative tilgang arbejder vi med at bearbejde effekterne af vold. Vi ser kvinder og børn som eksperter i eget liv. Under opholdet arbejder vi med at tydeliggøre og understøtte den viden og de færdigheder, som de har med sig. Formålet er blandt andet at mindske følelsen af skyld, skam og handlingslammelse. Børnetræet er navnet på vores specialiserede tilbud til børn, der har været udsat for eller overværet vold.
Personalet
På Kvindehjemmet arbejder der en række socialrådgivere, pædagoger samt en psykolog. Vi har desuden et vagtteam, der sikrer, at huset altid er døgnbemandet. De medarbejdere, som arbejder direkte med kvinder og børn, har alle specialviden om vold, krise og traumer. Det socialfaglige arbejde er ledet af en souschef. Der er desuden ansat en analyse- og kommunikationsmedarbejder, en sekretær, en bogholder, en vicevært samt to servicemedarbejdere. Vi har også en række frivillige ildsjæle tilknyttet huset.
Kvindehjemmets ledelse
Katrine Nordbjærg står i spidsen for Kvindehjemmets arbejde med at støtte voldsudsatte kvinder og børn til et liv fri fra vold.
Katrine Nordbjærg har tidligere arbejdet i Socialforvaltningen i Københavns Kommune, hvor hun blandt andet har arbejdet med socialt udsatte kvinders livsvilkår samt har en bred ledelseserfaring blandt andet som institutionsleder og enhedsleder inden for rusmiddelområdet. Hun er uddannet Cand. scient. soc. fra Roskilde Universitet i socialvidenskab og pædagogik.
Katrine Nordbjærg blev ansat i 2019.
Udover at være forstander på Kvindehjemmet har Katrine Nordbjærg været bestyrelsesmedlem i LOKK (Landsorganisation af Kvindekrisecentre) siden 2021.
I april 2023 blev hun valgt som næstformand i LOKK.
Foto: Büro Jantzen
Kvindehjemmets bestyrelse
Malene Paulli Buchvald, formand
Cand.merc.jur. og marketingdirektør hos European Lifecare Group
Gyrithe Saltorp, næstformand
Cand.jur. og adm. direktør, Vilhem Lauritzen arkitekter, fhv. direktør, Bygningsstyrelsen
Dorthe Budtz, bestyrelsesmedlem
Jurist med mange års erfaring fra offentlige ansættelser
Monica Thon, bestyrelsesmedlem
Arkitekt med kendskab til byggeprocesser og vedligehold af bygninger
Eline Levin, bestyrelsesmedlem
Overlæge på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Region Hovedstaden
Henrik Nepper-Christensen, bestyrelsesmedlem
Cand.polit. og tidligere departementschef. Er desuden bestyrelsesmedlem i Dansk Stalking Center, Cafe Exit og Fugleværnsfonden
Camilla Bredholt, bestyrelsesmedlem
Stifter af Læger uden Grænser i Danmark og bestyrelses- og jurymedlem i INDEX: Design to Improve Life
Nyheder
Behandling af personoplysninger
Det skal du vide om vores behandling af dine personoplysninger:
- At Den Selvejende Institution Kvindehjemmet i København er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi modtager fra dig
- At du er velkommen til at kontakte Sabine Claudi Risom med spørgsmål om behandling af personoplysninger – Telefon: 53 73 37 27 – mail: sr@kvindehjemmet.dk
- At formålet med behandling af dine personoplysninger er at levere vores varer eller tjenesteydelser til dig og din virksomhed, samt holde dig orienteret om nyheder, funktioner og produktmuligheder, jf. databeskyttelsesforordningen artikel 5 stk. 1 b
- At retsgrundlaget (hjemlen) for at vi behandler dine personoplysninger er dit samtykke jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 a, og/eller den indgåede aftale/kontrakt/bestilling jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 b, og/eller lovgivning jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 c, og/eller for at den dataansvarlige, eller en tredjemand, kan forfølge en legitim interesse, (medmindre den registreredes interesser eller grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder, der kræver beskyttelse af personoplysninger, går forud herfor, navnlig hvis den registrerede er et barn) jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 f. De legitime interesser, der begrunder behandlingen er markedsføring af nye ydelser/produkter
- At personkategorien af de oplysninger vi gemmer, er almindelige (f. eks. navn, adresse), fortrolige (f. eks. cpr-nummer) og/eller følsomme/særlige personoplysninger (f. eks. helbredsoplysninger)
- At vi videregiver eller overlader dine personoplysninger til eksterne modtagere, herunder vores databehandlere, rådgivere og til de for opgaven eventuelt nødvendige samarbejdspartnere
- At nogle af vores databehandlere kan være beliggende udenfor EU/EØS, men alle med lovligt overførselsgrundlag
- At vi har modtaget personoplysningerne fra dig selv og eventuelt fra offentligt tilgængelige kilder
- At vi opbevarer dine personoplysninger så længe, som det er lovligt i forhold til bogføringsloven, samtykkereglerne, forældelsesreglerne og/eller anden lovgivning.
- At vi ikke anvender personprofilering til at træffe automatiske afgørelser, der i væsentlig grad kan påvirke personens rettigheder og frihedsrettigheder.
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af dine personoplysninger. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.
- Du har ret til indsigt og berigtigelse, dvs. du kan når som helst se alle dine indtastede data på vores platform og berigtige/opdatere oplysningerne.
- Du har ret til at anmode om sletning, dvs. du kan få dine personoplysninger slettet, medmindre vi af regnskabsmæssige eller juridiske årsager skønner, at det er nødvendigt at beholde dem i en længere periode. Oplysningerne slettes senest, når eventuelle formueretlige krav er forældet.
- Du har ret til begrænsning af behandling, dvs. du kan styre eventuel begrænsning af behandlingen.
- Du har ret til indsigelse, dvs. du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.
- Du har ret til at få overført oplysninger (dataportabilitet). Det betyder, at du til enhver tid kan hente eller få tilsendt oplysningerne.
- Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.
- Klage til Datatilsynet. Hvis du ønsker at klage, vil vi selvfølgelig være glade for at blive orienteret, og gøre hvad vi kan for at gøre dig tilfreds, men du er altid berettiget til at klage direkte til Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, Tlf. 3319 3200 eller e-mail dt@datatilsynet.dk, se evt. mere på www.datatilsynet.dk.
This post is also available in: English