Maria Højer Nannestad og Marie Møller Christensen er henholdsvis psykolog og pædagog og har, siden Børnegruppen startede, faciliteret gruppen. Foto: Hanne Loop
”Jeg kan føle, at det er mit ansvar ”
De tre unge har valgt deres spillefigurer – Pippi, Pegasus og Lilla mand – og er klar til at kaste sig ud i aftenens spil.
”Man må gerne snyde,” forklarer Maria, inden hun som game master kaster terningerne.
Den hjemmelavede spilleplade på gulvet består af felter med forskellige farver, der bestemmer kategorien af det spørgsmål, man får. Medmindre altså, at man benytter sin ret til at snyde og rykker et andet sted hen.
Simones Pippi lander på et sort felt – den selvkritiske kategori, og Maria stiller aftenens første spørgsmål.
”Når man lever i en familie, hvor der har været vold. Hvad er det så for selvkritiske tanker, man kan få?” spørger hun.
Simone er stille et øjeblik, så svarer hun:
”Det kan være, at man føler, at volden er ens egen skyld, og at det er ens egen skyld, at det gik ud over en. Sådan har jeg det ikke mere, men det havde jeg, da jeg var yngre,” fortæller Simone.
Sara nikker. Hun kan godt genkende, at man med tiden bliver klar over, at det ikke er ens egen skyld, at man bliver udsat for vold, men hun kan stadig godt føle, at det er hendes ansvar.
”Selvom jeg godt ved, at det ikke er min skyld, kan jeg godt nogle gange føle, at jeg har et ansvar. At det er mig, der skal prøve at fikse min far – eller sørge for, at min mor ikke har det dårligt med de ting, han har gjort,” forklarer Sara.
Der bliver nikket igen. Jakob føler, at han skal beskytte sin lillebror. Det er derfor, han tager med på besøg hos sin far. Simone føler, hun skal passe på sine små søskende, som hendes far har fået med sin nye kæreste.
De tre unge udveksler erfaringer med, hvordan de hver især tackler det ansvar. Til sidst samler Maria op:
”Jeg hører, at det med at få placeret ansvaret for volden er kommet på plads hos jer, som årene er gået, og I forstår mere og mere, men ansvaret for, at det bliver godt igen, det er sværere at slippe, og måske er man heller ikke interesseret i at slippe det. Nu hopper vi væk fra de selvkritiske spørgsmål.”
Hun slår igen med terningerne.
Formålet med den samtale, spørgsmålene afføder, er, ifølge Maria, at skabe refleksion og give de unge mulighed for at spejle sig i det, de andre siger, men samtalen skal ikke føre et bestemt sted hen.
”Det skal ikke være et rum med mål og ambitioner. Det er et udviklingsrum. Men det er et udviklingsrum, hvor de kan tage skridt i deres eget tempo, og hvor de kan dele det, de har lyst til,” forklarer Maria.
”Simone, jeg kan huske, at du på et tidspunkt sagde, at det betød rigtig meget for dig at være med i en gruppe, hvor man ikke bare skal fikses. At når man har følelsen af, at man bare kan få lov til at være den, man er, så bliver man faktisk fikset,” supplerer Marie.
”Det hjælper i hvert fald mere, end når man føler sig presset, som man for eksempel gør i psykiatrien. Der er en dagsorden, man skal igennem, man skal sige noget – og nogle gange får man lektier for. Det er ikke behageligt,” siger Simone.
”Hvis man har prøvet at gå til psykolog, så ved man, at det kan føles meget klinisk. Her kan man komme og hygge sig og have det sjovt. Og hvis man får lyst til at dele, så kan man det,” supplerer Sara.