Udgangspunktet for at skrive et brev er altid at have nysgerrighed og åbenhed i fokus. Det er en hårfin balancegang mellem at bringe vores viden om vold og børn i spil gennem de spørgsmål, vi stiller, og samtidig hele tiden være åbne for, at svarene måske ikke er, som vi regner med. Og så må vi stille nye spørgsmål.
Når brevet er skrevet, læser vi det igennem med barnet, og sikrer os, at det nu også er rigtigt forstået eller om det mere var ”sådan her…” Det er meget vigtigt, at brevet er barnets og ikke vores. Og børn er overraskende gode til at korrigere, hvis der er noget, der ikke helt passer.
– Nogle gange er jeg bare tom
Til mødet med skolen deltog vi sammen med drengenes mor Maya. Vi tilbød til en start at læse brevene fra Ali og Yasin op.
I brevene fremgik det tydeligt, at Ali og Yasin begge var nervøse for at skulle tilbage til lejligheden en dag og den gamle skole, som de associerede med en svær tid på grund af den vold, der var foregået i lejligheden og i området omkring skolen.
I Yasins brev stod der:
– Jeg er bange for, at der skal ske min mor og lillebror noget, selvom jeg også savner, at vi har lejligheden og vores ting … Men hvis vi skal flytte, vil jeg gerne forsætte med at gå på min skole her, for det er der mine venner er. Jeg føler mig tryg ved skolen og klubben. Det er her, jeg har det godt. I min gamle skole blev jeg rigtig meget drillet. Altså jeg havde ingen venner, men kun en jeg måske rigtig ku’ snakke med.